اطلاعات
مدير عامل / manager
آرشیو عکسهای یادگاری مهندسین
همکاران ما از ابتدا تاکنون
واحد کوپا آرمه
پروژه های اجرا شده
معماری و معماران
کارآموزان کوپاساز شمال

گروه های مطالب
پند و اندرز بزرگان
مدیران موفق و برندهای موفق
پیام های بازرگانی صنعت ساختمان sms
عکاسی معماری
معماری و معماران
معرفی معماران
مدیریت کسب و کار (DBA)
معماری ایرانی
کتاب های معماری
معماری و محوطه سازی
دکوراسیون داخلی
آثار باستاني و مناظر مازندران
اخبار استان و کشور
تازه های تکنولوژی و اخبار مهندسي
استاندارهای فنی و مهندسی
کتاب های مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
مجلات مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
مقالات مربوط به مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
پروژه های اجرا شده
کوپاساز شمال - حامی شطرنج نکا
معرفي استادکاران و صنایع مربوط به ساختمان
معرفي دفاتر مهندسين ساري
انبوه سازان مسكن مازندران

پیوند ها
كانون مهندسين ساري
سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران
انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان مازندران
برق منطقه اي مازندران
استانداري مازندران
پايگاه جامع اطلاعات و فروش كتاب ايران
انتشارات كيان رايانه
موسسه مدیریت پروژه آریانا
بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران - بتسا
اداره کل هواشناسی استان مازندران
مرکز عمران ایران
نظام فنی و اجرایی کشور
روستای زیبای آتنی /ساری/ مازندران
کانون مهندسین قائمشهر
شرکت شهرکهای صنعتی مازندران
سازمان نظام مهندسي ساختمان مازندران
سامانه تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرائی
معمارشیتکت
گروه معماری ساینار
باشگاه رفاهی مهندسین کشور
مسجد جامع (مسجد مظفري ) كرمان

ميدان مشتاقيه يا به قول خوده كرماني ها ميدان مشتاق وقتي در اين ميدان قرار ميگيريد به خصوص اينكه در شب با ماشين با سرعت زياد از اين ميدان به سمت خيابان شريعتي كرمان به پيچيد بي گمان چشمان هر كس به ايوان زيبا و پر نقش و نگار مسجد جامع كرمان جلب مي شود ايواني با كاشكي كاري هايي بديع با نور پر دازي نه چندان جالب اما پر نور چشمان مرا به خود دوخت و مرا تا صبح هنگام در آتش ديدار دوباره و دقيق سوزاند . " براساس کتيبه سردر اصلي , روز چهارشنبه هفتم شوال سال 705 هجري قمري به دستور " اميدمبارز الدين محمد مظفر " (سرسلسله آل مظفر) واستاد "حاج محمد يزدي " آغاز گرديد و در اواخر سال 755 هجري به پايان رسيده است

 









درقسمت غربي مسجد ايواني است که بناي اصلي آن متعلق به دوره آل مظفر است ولي در دوره هاي بعدي الحاات و تعميراتي در مسجد صورت گرفته است از جمله تعميرات والحاقاتي که در دوره صفوي (شاه عباس دوم ) انجام يافته , بخشي از بدنه محراب مسجد است. مسجد با نقشه چهار ايواني ساخته شده و داراي سردري رفيع و باشکوه , ايوان , شبستان , مناره و صحني بسيار زيبا مي باشد. سردر بزرگ و بلند با کاشيکاري جالب آن ,شباهت زيادي با مسجد جامع يزد دارد. در طرف دري که از خيابان مظفري وارد مسجد مي شوند. سنگي بسيار عالي و شفاف به ديوار نصب است

 

از جمله مساجد چهار ایوانی است كه دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است این مسجد در دوران حكومت امیر مبارز الدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا گردیده است تاریخ بنا در كتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذكر شده است ولی در دوره‌ های بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله مرمت كاشیكاری ایوان بزرگ در زمان وكیل الملك و كاشیكاری ستون ها و لچكی های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر را می ‌توان نام برد . سر در رو به مشرق آن از شلیك توپ‌ های آغا محمدخان قاجار خراب شد ولی بعد ها مرمت و بازسازی شد . ارزشمند ترین قسمت بنا كاشیكاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می ‌باشد .

 

در قسمت غربی مسجد ایوانی است كه بنای اصلی آن متعلق به دوره آل مظفر است ولی در دوره های بعدی تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله تعمیرات و الحاقاتی كه در دوره صفوی ( شاه عباس دوم ) انجام یافته ، بخشی از بدنه محراب مسجد است . مسجد با نقشه چهار ایوانی ساخته شده و دارای سردری رفیع و باشكوه ، ایوان ، شبستان ، مناره و صحنی بسیار زیبا می باشد . سردر بزرگ و بلند با كاشیكاری جالب آن ، شباهت زیادی با مسجد جامع یزد دارد . در طرف دری كه از خیابان مظفری وارد مسجد می شوند . سنگی بسیار عالی و شفاف به دیوار نصب است كه به سنگ آینه شهرت دارد . این مسجد از یك صحن به ابعاد 84 ×47 × 56/66 متر و چهار ایوان تشكیل شده كه امروز صحن آن وسیع تر شده است . در ایوان ضلع غربی محراب بسیار عالی و زیبائی وجود دارد كه حاشیه بالای آن از سنگ مرمر سبز با خطوط بسیار شیوا و دلنشین منقوش و حجاری شده و در انتهای خطوط قرآنی چنین رقم زده شده \" عمل خواجه ...  معمار اصفهانی \" .

 

 












ساختمان مسجد برطبق اصول قرینه سازی ، دوایوان بزرگ تابستانی و زمستانی دارد . ارزشمند ترین قسمت بنا كارشیكاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می باشد . دراین مسجد انواع كاشی های معرق ، هفت رنگ ساده و چند رنگ كار شده است .

 

دراین بنای باشكوه مقرنس گچ بری شده در هشتی یك یاز ورودی ها و محراب مقرنس شده با كاشیكاری بسیار ظریف معرق و نیز مقرنس های معرق شده ورودی اصلی را می بینیم .

 

ساختمان مسجد به سبك بناهای اسلامی و شامل سه ایوان بزرگ غربی ( قبله ) و شمالی و جنوبی است سردر جنوب غربی از آثار عهد صفوی است . مناره و گلدسته مسجد در زمان كریم خان زند 1176 هجری قمری مرمت یافته است سردر رو به شرق مسجد از شلیك توپ های آقا محمد خان قاجار خرابی یافت ولی بعد ها مرمت شد .

 

تعمیرات حفاظتی و اساسی بنا از سال 1348 شروع شده و هنوز هم ادامه دارد .

 

این بنا درجوار بازار و در قالب شهر واقع شده و به جهت موقعیت خاصی كه دارد محل اصلی برپایی نماز جماعت بوده است . درقسمت غربی مسجد ایوانی است كه بنای اصلی آن متعلق به دوره آل مظفر است ولی در دوره های بعدی تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله تعمیرات و الحاقاتی كه در دوره صفوی ( شاه عباس دوم ) انجام یافته ، بخشی از بدنه محراب مسجد است ....

 

اما واقیعت آن است كه دستكاری هایی كه در مسجد انجام شده فقط به دوره صفویه محدود نشده و تا همین دهه 60 خورشیدی خودمان هم ادامه داشته همین كه از آن هشتی جدا می شوید و به صحن حیاط بدون حوض می رسید ؛ پنجره های فولادی را می بینید كه به صورتی كاملا الحاقی و بیگانه به ایوان های سمت راست و چپتان وصل شده اند جالب انجاست كه حتی درب های ورودی شبستان های مسجد هم فولادی نیستند و مسلم است كه ان زمان اصلا فولاد نبوده و چوب بوده ولی آن پنچره ها كه به گونه ای آن ایوان ها را پو شانیده اند فولادی هستند و تازه سال نصب آنها هم اگر دقت كنید بر روی آنها حك شده و نوشته شده بود نصب به سال 1366 . !!!!

 

این مسجد با بازار بررگ  در رابطه است  توسط ورودی  كه در طرف چپ سر در ورودی  این مسجد وجود دارد  مر تبط است كه آْن در هم بسته است .

































 


 

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت کوپاساز شمال میباشد .

طراحی توسط : w3school.ir